Képességfejlesztés 2. rész

Az egyik foglalkozáson az összepattintható készletet raktam ki az asztal közepére:

Azt kértem, hogy mindenki olyan síklapokat vegyen ki, amelyek legalább egy tulajdonságban különböznek a többieknél lévő lapoktól. Persze hogy nem figyeltek egymásra, hanem válogatás nélkül estek neki a gyűjtögetésnek, és marokszámra vették ki a lapokat. (De lehet, hogy most először volt a kezükben ilyen műanyag modell és nem bírták türtőztetni magukat.)

Amikor egy kicsit lecsendesedtek, elölről kezdtük az egészet, s lassan megértették, hogy azonos síkidomokat vegyenek ki. Nyomban elkezdték összepattintani őket, úgy hogy megint vártam egy kicsit, hogy az első örömök csillapodjanak. Dienes Zoltán jutott eszembe és a “szabad játék” egy új eszközzel.

Szerettem volna ha a testek építése előtt egy kicsit jobban megfigyelik a síklapok tulajdonságait. Ilyen kérdéseket tettem fel: “Emeld fel a lapodat, ha…

  • minden oldala egyenlő
  • nem piros
  • kék és négy csúcsa van
  • minden szöge egyenlő
  • sárga vagy háromszög
  • tengelyesen szimmetrikus
  • piros és ötszög
  • se nem piros, se nem négyszög
  • trapéz
  • stb.”

Visszaraktuk középre a lapokat és a következő feladatuk ez volt: “Építsetek olyan testet, amelynek 7 lapja van!”

Erre elég sokat kellett várni, mert mindegyikük kockában és téglatestben gondolkodott, és sehogy nem jött ki nekik a 7 lap. S aztán megszületett a hatszög alapú gúla. Nagy volt az öröm, és sok-sok dicséretet kapott az alkotó. Nem ugyanaz a diák találta meg először a megoldást, mint aki az előző órákon olyan gyorsan és ügyesen kiszámolta a tömegszázalékos összetételeket.

“Ha más megoldást nem találtok, akkor egy ilyen gúlát mindenki építsen!” “Miért, van másik test is?” “Igen.”

Ekkor megint nekibuzdultak, s kis idő múlva megszületett az ötszög alapú hasáb.

A foglalkozás mérési feladattal zárult: az éleket kellett megmérni a két testen és egész centiméterben lejegyzetelni az adatokat. “Legalább hány centiméter huzal kell a testek élvázának elkészítéséhez?” De ez már szorgalmi maradt otthonra.