Kooperatív

Mozaik módszer

Új tananyag elsajátításának kiváló kooperatív módszere a mozaik módszer. Dióhéjban a mozaik módszeres tanóra menete:

  1. 4 fős csoportokat alakítunk az osztályban.
  2. A csoporttagok megegyeznek abban, hogy kié az A, kié a B, C és D feladatlap.
  3. 10-15 perces csendes tanulás, feladatmegoldás.
  4. Felbomlanak a csoportok és az azonos témájú diákok ülnek egy asztalhoz. Feladatuk az új anyag megbeszélése, a feladatok megoldásának ellenőrzése.
  5. Visszaülnek az eredeti csoportok és minden tag megtanítja a saját témakörére a másik három tanulót. Elmagyarázza az új fogalmat, összefüggést; segít megoldani a feladatát.
  6. Csoportteszttel zárul az óra (illetve a második óra, mert komolyabb anyagoknál nem elegendő 45 perc egy ilyen módszerre).

A csoportteszt hibátlan megoldásáért különböző jutalmak, csoportjutalmak adhatók.

Tizedik évfolyamon a másodfokú egyenletekhez készítettem mozaik módszeres feladatlapokat, ahol A feladata a diszkrimináns, B feladata a gyöktényezős alak, C feladata a gyökök összege, D feladata a gyökök szorzata volt. Olyan tananyag esetén lehet a mozaik módszert alkalmazni, ahol nem egymásra épülőek az új fogalmak, összefüggések, hanem gyakorlatilag függetlenek egymástól.

Ha egy csoport hibátlanul oldotta meg a tesztet, akkor minden tagja kisötöst kapott. A feladatlap itt érhető el, pdf-ben.

Kilencedikeseknek készítettem a statisztikai mutatókhoz ezt a feladatlapot. A: átlag, B: módusz; C: medián; D: terjedelem.